بارداری در هفته ی 21

q

کودک شما چگونه تغییر می کند؟

 

وزن کودک شما حدود 340 گرم و اندازه او تقریبا 26.6 سانتی متر است. ابروها و پلکهای او کامل شده اند. و مسلما شما حرکتهای او را احساس میکنید. کودک شما به برنامه روزانه و کارهایی که ممکن است داشته باشید توجهنمی کند؛ پس اگر هنگامی که در شب آماده خوابیدن می شوید او تکان خوردن راآغاز کرد، تعجب نکنید. اگر شما یک دختر در شکم خود داشته باشید واژن اوکاملا شکل گرفته است هرچند رشد این اندام تا زمان تولد او ادامه خواهدیافت.

 

شما چگونه تغییر می کنید؟

 

احتمالا شما این روزها کاملا احساس آرامش می کنید. شکم شما هنوز خیلی بزرگنشده است و بخش عمده دردها و عوارض اولیه حاملگی از بین رفته اند. هر وقتکه می توانید یکجا بنشینید، لم دهید و لذت ببرید. در سه ماهه سوم حاملگی بهخاطر اینکه رشد کودک شما تقریبا کامل می شود دردهای خفیفی خواهید داشت. البته این بدان معنا نیست که شما در این دوران هیچگونه مشکل جزئی نخواهیدداشت. مثلا به دلیل افزایش تولید چربی در بدن شما، ممکن است آکنه یا جوش برروی پوست شما ظاهر شود. در این صورت روزی دو مرتبه پوست خود را با آب وصابون ملایم بشویید، اما دقت کنید که بدون تجویز پزشک از هیچگونه دارویخوراکی یا پمادهای موضعی استفاده نکنید.


اکنون شما مستعد ابتلا به واریسهستید؛ خصوصا اگر مادر شما هم به این عارضه مبتلا باشد. این عارضه به اینعلت ایجاد می شود که حاملگی فشار بیشتری بر سیاهرگهای پاهای شما وارد میکند؛ حجم خون در بدن شما افزایش یافته و رحم شما فشار بیشتری بر سیاهرگبزرگ تحتانی (که خون را از اندامهای پائینی بدن شما به قلب باز می گرداند) وارد می کند. از سوی دیگر افزایش هورمون پروژسترون موجب می شود که دیوارهسیاهرگهای شما شل شوند؛ لذا با رشد جنین و رحم، سیاهرگها بزرگ و بزرگتر میشوند. مشکل سیاهرگهای واریسی در هر حاملگی شدیدتر می شود و هرچند احتمالایجاد این عارضه در سیاهرگهای پا بسیار بیشتر است اما ممکن است در قسمتهایدیگر مانند فرج نیز ظاهر شوند. در صورتی که پاهای شما درد می کنند هر روزصبح جورابهای مخصوص حاملگی را بپوشید. یک پیاده روی سریع در طول روز نیز میتواند با افزایش سرعت گردش خون به شما کمک کند. همچنین می توانید به پهلویچپ دراز بکشید و یک بالش زیر پاهای خود قرار دهید تا پاها بالاتر از سطحزمین قرار گیرند

 

 

فعالیت های این هفته

 

یک دفتر برای کودک خود تهیه کنید: حتی اگر شما دوست نداشته باشید که بهدیگران بگویید چه هدیه ای بیاورند به زودی اقوام و دوستانتان از شماخواهند پرسید که چه چیزی می خواهید یا احتیاج دارید؛ خصوصا اگر کسی برایشما یک مهمانی بگیرد و آشنایان برای دیدن «مادر جدید» به این مهمانیبیایند. اگر شما آنچه را که لازم دارید یا دوست دارید بعنوان هدیه برایتانبیاورند، در یک دفتر بنویسید برای پاسخ دادن به سوال آنها به مشکلبرنخواهید خورد. در ضمن از دو اشتباه که اغلب مرتکب می شوند اجتناب کنید:


-
نوشتن لباس در لیست هدایا: وقت خود را تلف نکنید. مردم نمی توانند دربرابر خرید لباس بچه مقاومت کنند و هرچه را فکر کنند قشنگ است خواهند خرید.
-
ننوشتن وسایل گران قیمت در لیست هدایا: نگران نباشید! با نوشتن وسایل گرانقیمت طماع به نظر نمی آیید. در واقع برخی از اقوام یا دوستان نزدیک دوستدارند هدیه با ارزشتری به شما و نورسیده تان بدهند یا ممکن است همکاران شمابخواهند با همدیگر یک هدیه گران قیمت تر بخرند. پس برای آنها هم گزینههایی را در نظر بگیرید.





+ نوشته شده در چهار شنبه 6 فروردين 1393برچسب:بارداری,حاملگی,راهنمای بارداری,راهنمای حاملگی,راهنمای بارداری هفته به هفته,ساعت 1:27 توسط phna |